Dine besøk på helsemyndighetenes nettsider deles for privat videresalg

Bilde av en macbook med et stetoskop liggende på tastaturet

Flere norske offentlige nettsider lekker besøksdata og informasjon om brukeradferd til private utenlandske aktører som selger opplysningene videre.

Bruk av kodesnutter fra utenlandske aktører sørger for at vi som bruker nettsidene legger igjen informasjon om oss selv. Denne informasjonen blir videresolgt i det private markedet for målrettet markedsføring.

Helsedirektoratet.no

På nettsidene til Helsedirektoratet er det lagt inn kode fra Addthis. Koden sørger for at alle sidevisninger på helsedirektoratet.no blir lagret, loggført, systematisert og organisert hos Addthis.

Addthis

Addthis er et selskap som aggregerer sosiale data, trafikkmønstre og persondata i big data-skala for å selge det til de som kan nyttiggjøre seg informasjonen. Hvordan vil det føles å bli forfulgt av annonser for Xanax etter at du har lest om angst og depresjoner på Helsedirektoratets nettsider?

Målrettet annonsering er bare en av mange muligheter, Addthis sin privacy policy og terms of service virker ikke særlig betryggende.

Helsenorge.no

Helsenorge.no er norges nye «portal» for helserelatert informasjon. I tillegg til å dele informasjon om sine besøkende og sidevisninger med Addthis, deler de det også med Facebook, Twitter, Scorecardresearch, et dansk selskap og flere Google-tjenester – dette virker tankeløst.

Helseinformasjon bør behandles fortrolig

Det er ikke greit å vite hvordan helsemyndighetene vurderer sensitiviteten til den informasjonen vi legger igjen på deres nettsider. Vi har tillit til myndighetene, at deres nettsider er trygge, og at besøk og interaksjon behandles fortrolig. Folk flest vet ikke at informasjonen om sidevisninger, søk og brukeradferd kan spres til private annonseringsnettverk og informasjonsselskaper.

Enkelt å rydde opp

Det offentlige bør være mer varsomme med sin bruk av eksterne webtjenester. Det er enkelt å rydde opp i disse problemene, det finnes trygge alternative løsninger for alle funksjonene.

Flere artikler av Torbjorn Seierstad

  • 5 grunner til hvorfor du bør ha raskere nettbutikk

    En rask nettbutikk har mange fordeler, her har vi listet opp fem av de viktigste grunnene til å ha en raks nettbutikk: Høyere rangering i søkemotorer Søkemotorer vil belønne raske nettbutikker med en høyere rangering i søkeresultatene. En rask side er en bedre brukeropplevelse og dermed et ..

    Les artikkel
  • Ny senior utvikler på plass hos Driv Digital

    Thomas Andersen tiltrer som senior utvikler i Driv Digital og skal hjelpe oss i den store vekstfasen Driv Digital er inne i. Thomas vil være et sterkt bidrag til kundene våre med sin lange erfaring som både utvikler og løsningsrådgiver. Han startet sin karriere som webutvikler for 15 år siden ..

    Les artikkel
  • Dine besøk på helsemyndighetenes nettsider deles for privat videresalg

    Flere norske offentlige nettsider lekker besøksdata og informasjon om brukeradferd til private utenlandske aktører som selger opplysningene videre. Bruk av kodesnutter fra utenlandske aktører sørger for at vi som bruker nettsidene legger igjen informasjon om oss selv. Denne informasjonen blir ..

    Les artikkel